Магията си е отишла
„Островът на Бергман“, режисьор и
сценарист Миа Хансен-Льове, оператор Дени Леноар,
Франция–Белгия–Швеция–Германия–Мексико–Бразилия, 2021 г.
Обветрено, каменисто и сухо място е остров Форьо, кара
те да се загърнеш, да се свиеш в ъгъла с някоя книга, докато наблюдаваш морето
и мислиш за миналото, за любовта, която си изпуснал, за илюзиите, които пречат
да бъдеш там, където си. Същевременно е спокойна и уединена територия, населена
с добри хора, пристигнали от различни краища на света от любов към киното.
Такъв е островът на Бергман, който Миа Хансен-Льове ни представя в англоезичния
си дебют.
Крис (Вики Крипс) и Тони (Тим Рот) са двойка
сценаристи, които търсят вдъхновение из местата, където е живял и творил
големият шведски режисьор. Тони е успешен в полето на жанровите филми, в които
е възможно да се появи убиец или някое зомби, докато Крис все още търси себе си
като авторка. Има нужда от помощ да завърши историята за младата и объркана
Ейми (Миа Васиковска), която по един уди-алънски начин също обикаля острова, но
в едно различно времепространство, в което пагубната ѝ любов към обвързан мъж заплашва
да я унищожи.
Филмът избягва сюжетността за сметка на импресии и
атмосфера и представя по-скоро медитация върху темите за любовта и съвместния
живот между двама творци, отколкото някакъв сериозен конфликт. Разделен и дори
заснет на две части, „Островът на Бергман“, подобно на матрьошка, съдържа втори
филм в себе си, който е визуална репрезентация на сценария на Крис. Там
наративът се разпада в по-традиционен разказ за невъзможната любов и губи част
от хипнотичната красота, която рамката е установила. Защото отказът от натрапена
драма в една деликатна история за двама творци е далеч по-интересен от сценария
на Крис.
Това, което истински вълнува сетивата, е самата
разходка, съпътствана, както може да се очаква, от множество препратки към
филми на режисьора. Двойката например дели спалнята, където е сниман „Сцени от
един семеен живот“, тематично двойствената женска природа от „Персона“ е
отразена в сюжета, а на всеки ъгъл има най-малкото плакат от познато заглавие
на шведския майстор. Комедийният характер на някои сцени също допринася за
лекия тон на филма. Тони посещава прожекция на „Шепот и викове“ с надеждата „да
не е толкова мрачен“.
Един от жителите на острова определя Бергман като
обикновен негодник, който без основателна причина се е оплаквал от лекия си
живот, което веднага отрезвява романтичните представи на поклонниците. Не са
спестени факти от живота на режисьора като отсъствието му като баща и
отношението към някои от съпругите му. Други жители на острова обаче пазят
местоположението на дома му като обителта на някой светец. Гений ли е всъщност
Бергман, или набеден класик?
Миа Хансен-Льове умело се шегува с възприятията и
мненията, със споровете кои филми са част от трилогия и кои не, както и с
маркетинговата хватка, която стяга прочутото място, пакетирайки го като
желателна туристическа дестинация. Автобус с надпис „Бергман сафари“ например
предлага разходка из острова, по време на която посетителите могат да гледат
някоя от класиките на режисьора в движение (в случая „Като в огледало“), а
по-късно да спрат на мястото, където е била къщата от филма. Иронично къща не
съществува, за сметка на обикновена фасада, която илюзията на киното е
превърнала във въздействащ образ, част от историята и състоянието на героите.
Камерата на Дени Леноар ни разкрива един красив, но
пуст и каменист остров, едновременно светло и студено място, психологическо
отражение на самите герои. Всичко изглежда уютно, но и някак невзрачно. Магията
си е отишла със своя магьосник. Льове ни показва магнетизма на местата, където
друг е създавал изкуството си, но не ни спестява, че всеки сам трябва да намери
сили да твори, тъй като останалото е като чакъла и пясъка, по които стъпват
краката.
Култура / Брой 8 (2991), Октомври 2022
Ако ви харесва това, което четете тук, можете да ме
подкрепите, като закупите романа ми „Момчето, което завърза Луната за
Земята“ от следните сайтове:
Жанет-45, Ozone.bg, Ciela.com, Store.bg
Дебютният ми сборник с разкази „Когато
великани ходеха по земята“ все още е наличен на сайта на „Жанет-45“.
Благодаря ви!