Застрашеният Борхес
Като личен бележник е новото издание с избрана проза
и стихове на Хорхе Луис Борхес. Обсебеният от книгите аржентински писател тук
звучи уморено, покрай текстовете се чува въздишка, „горчиво-тъжна равносметка“,
че всичко от живота му го насочва към цитат или книга. Борхес сам признава в
едно късно интервю, че води самотен живот. Слепият мечтател насочва лодката си
към последния залив без спътник, заслушан както винаги в гласовете на мъртвите.
Компасът също е там, картата се мени непрекъснато, изтъкана е от неуверени спомени.
Никой не подозира какво предстои, но той предполага, че вече се е случило.
Създадената от Кирил Златков корица, в която се
забелязват формите на ангелски крила, треви и вълни, подобни на спомената в
един от текстовете лъвска глава, която човек може да види в някой облак, също
насочва към изгубването, към стихията на космоса, в която може би все пак едно
кротко съществуване може да бъде възможно, в която любовта на един мъж към една
жена застрашава сърцето, но изпълва мислите със смисъла на целия свят. Понеже
всеки, който се открива, е застрашен, понеже любовта и добрината са за смелите.
Тук е Шекспир с неговия Йорик, тук са „1001 нощ“,
списъците, звездите, пясъкът на Сахара, който един човек взима в шепа и променя
цялата пустиня, тук са сънищата, парадоксите, мъжът и неговият двойник,
огледалото, което побира света, очите, които създават луната и мрака на нощта,
тук е разпадът, който създава ред, и преходното дихание на човешкия род, в
което се дочува само една книга, само една дума, първоизточникът на великия
дух, на всичко, което някога сме имали да кажем. Борхес е глас от древността,
глас от бъдещето. Времето се усуква и миналото докосва настоящето, връща се
обратно, отива напред и в тази непрестанна игра, която се осъществява в ума на
будния, проблясъците красота оставят белези надежда, че може би не всичко е
било напразно.
Дали книгата е добро запознанство с Борхес, трудно
може да се определи, тъй като донякъде е необходимо знаците, символите и
имената да са познати. Пестеливите текстове са както винаги плътни, изказът е
прецизен и една дума може да отведе към десетки посоки. От друга страна, тук
Борхес е най-тих, най-спокоен. Макар записките да са от различни години,
подборът е такъв, че създава един общ рисунък, подобно на автопортрета на
задната корица, подобно на цитата след него. Всички образи на заливи, кораби,
острови, риби, сечива, звезди, коне и хора очертават образа на едно лице.
Дали това е лицето на автора, или лицето на Бога,
към което всичко, без да подозира, непрестанно се стреми; или пък просто игра
на разума, суетно занимание за човечеството, неразпознало ударите на камбаната,
които отдавна са утихнали. Борхес остава авторът след всички автори. Може би
симптоматично е, че най-задълбоченият писател на XX в. всъщност е един
развълнуван читател. Книгата в крайна сметка открива своя завършек в окото и
мислите на четящия, а кой би бил по-достоен (ако е настъпило действително това
време) да положи края на литературата от Борхес.
Тук е поместен и текстът Everything and
nothing, посветен на Шекспир, за който Харолд Блум открито изразява
преклонението и благородната завист, че никой с такава простота не е успявал да
обхване тайната и очарованието на английския бард. А тайната е измамно семпла –
Шекспир, подобно на Бога, успява да бъде едновременно всички и никой. Тук и
любимият на Борхес Дон Кихот получава възможност да бъде за малко Алонсо
Кихано, който няма нужда да напуска дома си, за да изсънува приключенията си.
Противоречията между фантазия и реалност също са изгладени, литературата през
времето се превръща в мит или прахоляк, остават само думите, подготвени да
бъдат записани в книгата, която събира всички други книги, книгата, която е
била изсънувана от Бога, и в който сън ние също сме взели участие за кратко.
Култура / Брой 8
(2961), Октомври 2019
Ако ви харесва това, което четете тук, можете да
поръчате сборника ми с разкази „Когато великани ходеха по земята“ от
сайта на „Жанет-45“. Това ще ме направи
богат и щастлив, каквито са всички български писатели.
Коментари
Публикуване на коментар