Това изкуство на поезията – Хорхе Луис Борхес
Трудно ми е да чета Борхес. При него или нищо не
разбирам, или се озовавам запратен към десетки произведения, които не съм чел
(така се чувствам понякога и в компанията на Умберто Еко). И все пак, като
всеки себеуважаващ се читател, съм длъжен да положа усилия, за да разбирам
по-добре поезията. За моя радост, този сборник с лекции се оказа по-лесно
смилаем от есетата,
които четох миналата година. Възможно е моята увереност да се дължи на заблуда,
разбира се, но сякаш успях да уловя същината.
А Борхес винаги дълбае до същността на нещата.
Като истински философ и писател (макар самият той да се определя по-скоро като
литератор), в този сборник с шест лекции, изнесени в Харвард през 1967 г., той
излага своите впечатления от поезията. Първата лекция се казва Загадката
на поезията. Борхес бърза да уточни, че под загадка няма предвид тайна,
която в последствие ще разкрие, а просто споделя своето недоумение от този
толкова богат феномен в човешката история. Харесах това твърдение:
Защото перфектното в поезията не изглежда странно – то изглежда неизбежно.
Борхес се учудва колко неуловима е литературата
и как постоянно се променя спрямо четящия. Според него поезията не подлежи на
точна дефиниция, което донякъде ме успокои, защото никога не съм обичал
дефинициите. Нещо, което се потвърди и от Кенет Кларк в "Цивилизацията",
а Борхес цитира св. Августин:
Тогава какво е времето? Ако никой не ме пита, зная; ако ли искам да го
обясня на някой питащ, не зная.
Метафорите биват два типа – оригинални и
повтарящи се. Повтарящите се, се срещат във всички култури. Например:
жена-цвете, звезди-очи. Според Борхес, въпреки че оригиналните, новоизмислени
метафори да са наслада за четящия, тези, които се повтарят са по-устойчиви във
времето. Дава интересен пример с Байрон, който използва (съзнателно или не)
двойна метафора:
She walks in beauty, like the night.
Борхес коментира и съвременната склонност да се
пренебрегва епоса. Според него романът започва да предвижда своя край и от
неговите останки ще се възроди онази древна форма, комбинираща музиката и
героичния разказ. Любимата ми част от книгата беше последната лекция – Кредото
на поета, която се доближава най-много до изповед. Тя би трябвало да
успокои младите писатели, които се увличат да бърникат в
думите си. Според Борхес вниманието трябва да се съсредоточи върху това, което
казваш, да останеш верен на същността на текста, без значение дали той е
фактологически точен.
И няма как да не посоча стиха на Робърт Фрост,
който Борхес цитира цели два пъти.
The woods are lovely, dark, and deep,
But I have promises to keep,
And miles to go before I sleep,
And miles to go before I sleep.
Ако ви харесва това, което четете тук, можете да ме подкрепите, като
закупите романа ми „Момчето, което завърза Луната за Земята“ от
следните сайтове:
Жанет-45, Ozone.bg, Ciela.com, Store.bg
Дебютният ми сборник с разкази „Когато великани ходеха по земята“
все още е наличен на сайта на „Жанет-45“.
Благодаря ви!