ТРАГЕДИИТЕ НА ШЕКСПИР СПОРЕД А.С. БРАДЛИ
Славна е книгата на Брадли. Ясна, просветляваща, написана със страст и любов към думите на Шекспир. Не съм чел по-добър литературоведски труд.
„Шекспировската трагедия” се състои от лекции, изнесени в началото на миналия век в Ливърпул, Глазгоу и Оксфорд от литературния критик А.С. Брадли. В тях се разглеждат четирите най-известни трагедии на Шекспир – „Хамлет”, „Отело”, „Макбет” и „Крал Лир”. Брадли прави важно уточнение, че няма да се занимава с личния живот на Барда, вдъхновенията му или дори подредбата на стиховете. Тези ограничения придават на книгата спретнатост и целенасоченост.
Първите две лекции се фокусират върху същността и конструкцията на Шекспировската трагедия. Какво представлява, какви са основните елементи, които я съставят и каква е драматургичната постройка. Много ми харесаха тези глави, защото обхващат цялостния подход на Шекспир и макар по-късно в лекциите Брадли да продължава със сравненията с други трагедии, точно тук в началото има най-голяма концентрация на препратки.
Каква е същността на
шекспировската трагедия, ако се абстрахираме както от нейната форма, така и от
разликите в съдържанието между една и друга трагедия? От какъв характер е
трагичната страна на живота, представена от Шекспир? Какъв е общият факт, който
се разкрива ту в една, ту в друга трагедия?
Това са основните въпроси, разгледани в
първата лекция. С изумителна яснота на мисълта Брадли прорязва Шекспировската
трагедия и прави аутопсия на съставните ѝ елементи. Оказва се, че трагедията
винаги е за мъж с високо положение. Бедата, която се стоварва върху него също е
изключителна. Тя не може да е нещо ежедневно, като болест или бедност. Не може
и да е като страданията, сполетели Йов от Библията, където сякаш се изсипват от
небето. Бедите в Шекспировската трагедия произтичат от действия, действията на
хора. От една страна героите са тласкани от съдбата, има и случайности, като
разминаванията на Ромео и Жулиета, но от друга страна самите герои задължително
трябва да направят избор.
Какво да кажем за „Хамлет”? Чел съм трагедията,
гледал съм няколко екранизации и съм се ровил из статии, които имаха амбицията
да я анализират и разтълкуват, но винаги съм оставал с усещането, че нещо ми
убягва. Това, сега разбирам, е нещо, заложено в самата подредба на събитията и
действията на героя в нея. Брадли разбулва няколко широко разпространени
заблуди. Че принцът е луд или (както Колридж е предположил) слабохарактерен.
Това е смел и решителен герой, твърди Брадли, който
страда дълбоко, отворила се е широка рана в сърцето му. От какво? Не е от
смъртта от баща му, не е и от последвалото разкритие на призрака. Според Брадли
основната причина за меланхолията, която обезоръжава Хамлет, е разочарованието
от майката. Майката, която твърде бързо е скочила в леглото на брата на мъжа
си. Тази меланхолия е движещата (или по-скоро обездвижващата) сила на Хамлет. С
нея се обяснява непостоянното му поведение и липсата на характер. Хамлет е
измъчван от неспособността си да действа, дългът му към мъртвия му баща е
занемарен.
Още много неща можете да прочетете в лекцията. Какво
е отношението на Хамлет към Офелия, има ли действително любов между тях, защо
принцът се държи грубо и каква всъщност е нейната гледна точка.
Как всичко ме кори...!
Неизчерпаема е книгата на Брадли. Тепърва ми
предстои да прочета лекциите за другите трагедии. Не искам да бързам, защото е
нужно време, за да осмисля прочетеното. Бързам обаче да ви споделя да си купите
книгата, защото е наистина изключителна рядкост у нас да се появяват такива
трудове, в толкова добро оформление и адекватен превод. Нищо чудно да се
запалят любопитството и любовта ви към Шекспир, убити студенокръвно от
училищната система.
Издателство: Изток-Запад.
Ако ви харесва това, което четете тук, можете да ме подкрепите, като закупите романа ми „Момчето, което завърза Луната за Земята“ от следните сайтове:
Жанет-45, Ozone.bg, Ciela.com, Store.bg
Дебютният ми сборник с разкази „Когато великани ходеха по земята“ все още е наличен на сайта на „Жанет-45“. Благодаря ви!