Ако пътник в зимна нощ – Итало Калвино


„Ако пътник в зимна нощ“ е нещо като литературен експеримент. Калвино, който е познат на читателите си с това, че всяка негова книга се различавала коренно от предишната, решава да премине отвъд всякакви граници.

Книгата е съставена от, как да го кажа, десет различни романа? И това не е всичко. В нея са замесени читател (и читателка), които препускат през главите, увлечени от мистерията. Калвино забърква десет начала на различни видове романи. Политико-екзистенциален, тревожен, логико-геометричен, романът на покварата, апокалиптичен... И когато става интересно, реже лентата и читателите трябва да преследват новата глава, за да открият къде е продължението. Веднъж осъзнали, че няма общо с предишното, те зачитат отново. Калвино е искал да напише книга за любовта към четенето.

Това, което ми липсва при този тип високо интелектуална литература, е емоцията. „Ако поътник в зимна нощ“ ме предизвиква, но не успява да ме развълнува. Напомня на кръстословица за напреднали, която впечатлява със своята сложност, но така и не успява стане достатъчно интересна. Имам чувството, че „Ако пътник в зимна нощ“ не е писана за читателите, а за професорите по литература. Защото не са много познатите ми, които биха изтърпели това постмодернистично накъсване.

От друга страна, за разлика от свои колеги, Калвино е изключително четим. Стилът му е лек и описателен, без да става досаден, а някои от започнатите романи могат да бъдат прекрасни разкази. Чудя се дали след време, след като съм прочел повече от сега, няма да се върна на тази книга и да открия, че всъщност всичко се свежда до нея, а Калвино е нещо като наследник на Джеймс Джойс.

Ако ви харесва това, което четете тук, можете да ме подкрепите, като закупите романа ми „Момчето, което завърза Луната за Земята“ от следните сайтове:

Жанет-45Ozone.bgCiela.comStore.bg

Дебютният ми сборник с разкази „Когато великани ходеха по земята“ все още е наличен на сайта на „Жанет-45“. Благодаря ви!

Популярни публикации